Τετάρτη 19 Δεκεμβρίου 2012

Να αξιοποιηθεί και να διαφυλαχτεί η σιδηροδρομική υποδομή της Κορινθίας!

22 πολίτες της Κορινθίας, ανάμεσά τους πρόσωπα που ασχολούνται ενεργά με την πολιτική και κοινωνική ζωή της πόλης, πανεπιστημιακοί, εκπαιδευτικοί αλλά και μέλη άλλων φορέων και συλλογικοτήτων συνυπογράφουν ώστε να αξιοποιηθεί η σιδηροδρομική υποδομή της Κορινθίας που αποτελεί μνημείο πολιτικής κληρονομίας. Την κίνηση αυτή υποστηρίζει και ο γραμματέας του περιφερειακού συμβουλίου Λ. Μπούκλης.

Διακήρυξη για ΤΗΝ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΔΟΜΗΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ

Κόρινθος 15-12-2012

Η σιδηροδρομική υποδομή της Κορινθίας να λειτουργήσει ως τοπικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Η σιδηροδρομική υποδομή της Κορινθίας είναι μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς της Κορινθίας.

Είμαστε πολίτες και φορείς που πιστεύουμε ότι η περιβαλλοντικά και κοινωνικά βιώσιμη Δημόσια Συγκοινωνία είναι βασικό και αναφαίρετο κοινωνικό αγαθό, δικαίωμα και στοιχείο πολιτισμού, όπως π.χ. η παιδεία και η υγεία. Ο πολίτης δικαιούται μιαςαξιοπρεπούς Δημόσιας Συγκοινωνίας, αστικής και υπεραστικής. Αυτή είναι η βάση της βιώσιμης κινητικότητάς του και θεμέλιο της τοπικής οικονομίας, της κοινωνικής συνοχής και ενός πολιτισμένου και υγιούς περιβάλλοντος.

Ο Σταθμός προστατεύεται και επιβλέπεται από την Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων Πατρών ως υπό κήρυξη μνημείο βιομηχανικής αρχαιολογίας, και παρά ταύτα, προ ημερών δόθηκε άδεια από την πολεοδομία Κορίνθου, να εισέλθουν στο χώρο βαρέα μηχανήματα τουδήμου που προκάλεσαν ζημιά στις υποδομές του σταθμού την έκταση της οποίας δεν γνωρίζουμε ακόμη.

Σε όλες ανεξαιρέτως τις ευρωπαϊκές πόλεις είναι πλέον κοινός τόπος ότι μία σημαντική παράμετρος ανάσχεσης της κλιματικής αλλαγής και των φοβερών επιπτώσεων της στην ανθρώπινη κοινωνία και το περιβάλλον, είναι η μείωση της αυτοκίνησης και η ανάπτυξη τωνΜέσων Μαζικής Μεταφοράς Σταθερής Τροχιάς και στη βάση αυτή όλα τα σιδηροδρομικά δίκτυα που βρίσκονται στο κέντρο των ευρωπαϊκών πόλεων, αναπτύσσονται ραγδαία, ενώ παράλληλα υιοθετούνται μέτρα περιορισμού της κίνησης ΙΧ.

Η μετρική γραμμή, που έχει κοστολογημένη αξία 32.000.000 ευρώ, πρέπει άμεσα να εξελιχθεί σε ένα ενεργό δίκτυο τοπικής σιδηροδρομικής συγκοινωνίας, εντασσόμενο στο ΕΣΠΑ και με πολύ χαμηλό ετήσιο λειτουργικό κόστος να εξυπηρετήσει με φθηνόεισιτήριο χιλιάδες συμπολίτες μας προσφέροντας ασφαλή και γρήγορη συγκοινωνία, χωρίς μποτιλιαρίσματα και άγχος και ταυτόχρονα, με την δρομολόγηση ατμοκίνητων τρένων να γίνει πόλος έλξης δεκάδων χιλιάδων τουριστών που κατακλύζουν αντίστοιχασιδηροδρομικά δίκτυα στο εξωτερικό (ΗΠΑ, Αγγλία, Ελβετία, Πολωνία, Τσεχία κ.α.) προσφέροντας βαθιά ανάσα στην οικονομία της Κορινθίας.

Στόχος μας λοιπόν είναι να προστατευτεί η σιδηροδρομική υποδομή (μετρική) της Κορινθίας, η οποία ΕΝΩΝΕΙ ολόκληρη την παράλια Κορινθία, να προστατευτεί το περιβάλλον της Κορινθίας, να προστατευτεί ο πολεοδομικός ιστός αλλά και η ιστορία της Κορινθίας.

Ο Μετρικός Σιδηροδρομικός Σταθμός της Κορίνθου, με τα βοηθητικά του κτήρια, τον περιβάλλοντα χώρο του, καθώς και ο σιδηροδρομικός διάδρομος από την Κόρινθο έως το Ξυλόκαστρο με τους επιμέρους Στάσεις και Σταθμούς και βοηθητικά κτήρια και τεχνικά έργα,όλα αυτά είναι αναπόσπαστα δεμένα με την αρχιτεκτονική κληρονομιά της Κορινθίας, ενώ βοήθησε τα μέγιστα από το 1884 έως σήμερα, στην ανάπτυξη της Κορίνθου, της παραλιακής Κορινθίας, αλλά και της Πελοποννήσου.

Το κεντρικό κτήριο του σιδηροδρομικού σταθμού της Κορίνθου, κατασκευής του 1955 από τον Αρχιτέκτονα Δραγούμη, είναι υπόδειγμα σύγχρονης σιδηροδρομικής αρχιτεκτονικής, ενώ ταυτόχρονα έχει αναφορές στο ιστορικό παρελθόν της Κορίνθου, όπως οιεπιζωγραφισμένες με θέματα της κορινθιακής Μυθολογίας και Ιστορίας αίθουσες και το προστύλιο στις αποβάθρες. Είναι το μοναδικό δημόσιο κτήριο της Κορίνθου που έχει τόσο εκτενείς αναφορές στο Ιστορικό της παρελθόν.

Στον περιβάλλοντα χώρο του σιδηροδρομικού σταθμού, υπάρχουν αντλιοστάσια και δεξαμενές ύδατος κατασκευασμένα το 1910-16, γερανοί εμφόρτωσης και εκφόρτωσης της 10ετίας 1920-30, εργαλειομηχανές, μηχανοστάσιο του 1932, δομημένο με την τεχνική«μπαγλαντί», στο οποίο βρίσκονται δεκάδες εργαλεία και πάγκοι εργασίας κατασκευής 1930 έως 1960, βοηθητικοί χώροι, κοιτώνες μηχανοδηγών, κατοικίες υπαλλήλων της τότε ΣΠΑΠ, ξύλινης κατασκευής του 1931, υδρονομείς της 10ετίας του 1930 και πληθώρασιδηροτροχιών του έτους 1884-94, οι οποίες είναι ενεργές και ενσωματωμένες κυρίως στις εσωτερικές βοηθητικές σιδηροτροχιές που διατρέχουν τον χώρο του Σταθμού. Παρουσιάζει επίσης την πιο αξιόλογη σηματοτεχνική κάλυψη μέ σπανίζουσες πλέον στην Ελλάδαμηχανικές αλληλομανδαλώσεις καί διπλό cross-over που υλοποιήθηκαν από τούς Έλληνες άξιους τεχνικούς του Τμήματος Μεταλλικών Κατασκευών (ΤΜΚ),

Ο «παλιός» λοιπόν σταθμός της Κορίνθου αποτελεί ένα ενιαίο αρχιτεκτονικό σύνολο βιομηχανικής αρχαιολογίας και είναι ένα από τα πιο ιστορικά μέρη της πόλης, αφού χωροθετήθηκε και κατασκευάστηκε τον Ιούλιο του 1884 από την ιστορική εταιρεία με τηνεπωνυμία «Σιδηρόδρομοι Πειραιώς Αθηνών Πελοποννήσου Α.Ε.» (η γνωστή ΣΠΑΠ).

Εμείς θεωρούμε ότι όλες αυτές οι κατασκευές που χρονολογούνται εδώ και 130 χρόνια, είναι πολιτιστικά δημιουργήματα του ελληνικού λαού, είναι δημόσια περιουσία που στοίχισε πολύ χρήμα και πολύ ιδρώτα σε πολλές γενιές Ελλήνων. Δεν μπορεί λοιπόν, ούτε πρέπεινα εξοντωθεί με αυτό τον άδοξο και άθλιο τρόπο της μπουλντόζας. Αφού όμως η κυβέρνηση έχει εγκαταλείψει εδώ και πολλά χρόνια τα τρένα σε όλη την Ελλάδα, αφού ό ίδιος ο ΟΣΕ δεν κάνει τίποτε για να προστατέψει την κληρονομιά αυτή, αφού η τοπική γραμμήδεν λειτουργεί πια, αφού καμιά αρχή δημοτική ή άλλη δεν κάνει το παραμικρό για την προστασία της σιδηροδρομικής υποδομής, εμείς οι πολίτες αναλαμβάνουμε την πρωτοβουλία να προστατέψουμε την κληρονομιά της πατρίδας μας που δεν είναι μόνο οι αρχαιότητες.

Δεν μας διαφεύγει βεβαίως το γεγονός ότι σήμερα, που τα συλλογικά αγαθά υποχωρούν έναντι των ιδιωτικών, υπάρχουν πολλά μικρά και μεγάλα συμφέρονται που στη θέση της σιδηροδρομικής κληρονομιάς της πατρίδας μας, βλέπουν οικόπεδα, δρόμους, εμπορικάκέντρα και άλλες δραστηριότητες που θα εξαφανίσουν μια και έξω, όχι μόνο την ιστορία του τόπου, αλλά και θα στερήσουν ολοκληρωτικά από τις επόμενες (ελπίζουμε σοφότερες) γενιές την δυνατότητα, για πολιτισμένες μετακινήσεις που θα τιμούν την ιστορία τηςΚορινθίας προς όφελος του περιβάλλοντος και της τοπικής οικονομίας.

Εμείς σήμερα που υπογράφουμε αυτό το κείμενο δηλώνουμε ότι, σε πείσμα των καιρών, θα κάνουμε παν δυνατόν να σώσουμε και να αναδείξουμε την σιδηροδρομική υποδομή της Κορινθίας.
  • Παρασκευάς Νταβαρίνος
  • Γιώτα Παπαλάμπρου
  • Ευάγγελος Σπινθάκης
  • Λίνα Βεντούρα
  • Χαράλαμπος Κασίμης
  • Ηλέκτρα Μητροφάνη
  • Δημήτρης Κάτσουρας
  • Βασίλης Γ. Σκλίας
  • Σπύρος Φασούλας
  • Γιάννης Βαρελάς
  • Γιώργος Βασιλειάδης
  • Σοφία Δασκαλοπούλου
  • Μίκα Φρίγγελη
  • Μαργαρίτα Σπηλιοπούλου
  • Μάγια Φουργιώτη
  • Σπύρος Σβερκούνος
  • Νίκος Σμπαρούνης
  • Λεωνίδας Φωτιάδης
  • Ράνια Σαζακλή
  • Βασίλης Αυλωνίτης
  • Χρήστος Ε. Νικολάου
  • Νικος Σκιαδόπουλος

Ο κ. Μπούκλης, σε επιστολή του προς τον πρόεδρο του περιφερειακού συμβουλίου κ. Πουλοκέφαλο αναφέρει:

Με αφορμή την πρόσφατη διακήρυξη (15.12.2012 - επισυνάπτεται) Κορίνθιων Συμπολιτών μας, σχετικά με την «Ανάδειξη και Επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής υποδομής Κορινθίας», τις συνεχείς κλοπές υλικών υποδομής από το δίκτυο του Προαστιακού αλλά και την αναγκαιότητα για επαναλειτουργία όλου του δικτύου της γεωγραφικής ενότητας Πελοποννήσου, παρακαλώ, όπως θέσετε στην επόμενη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου τα ακόλουθα ερωτήματα, προς συζήτηση:

1. Σε ποιο σημείο ευρίσκεται η επαναλειτουργία του Σιδηροδρομικού Δικτύου Πελοποννήσου;
2. Σε ποιο σημείο, ευρίσκεται η προγραμματιζόμενη, επέκταση του Προαστιακού Σιδηρόδρομου, προς την πόλη του Λουτρακίου;
3. Υπάρχει απόκλιση από τα χρονοδιαγράμματα για τα ανωτέρω έργα;
4. Τι πρωτοβουλίες δύναται να λάβει η Περιφέρεια Πελοποννήσου, σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους Θεσμικούς Φορείς για την προστασία και μη υποβάθμιση των υφιστάμενων δικτύων του Προαστιακού και του μετρικού Σιδηροδρομικού δικτύου;

Κε Πρόεδρε, σε εποχές κρίσης, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (Μ.Μ.Μ.) και δη αυτά της σταθερής τροχιάς, αποτελούν τον πλέον οικονομικό τρόπο μεταφοράς ανθρώπων αλλά και εμπορευμάτων.
Επιπρόσθετα, η παρεχόμενη ασφάλεια και η περιβαλλοντική τους διάσταση αποτελούν επιλογές που βρίσκουν ως υποστηρικτές το σύνολο, της Κοινωνίας μας.

Η κατασκευή/υλοποίησή τους, επ’ ωφελεία των φορολογουμένων Πολιτών, και η διασφάλιση της ορθής λειτουργίας τους δεν αποτέλεσαν πολιτικές επιλογές του, κοντινού μας, Παρελθόντος, και πρέπει άμεσα να ανατρέψουμε αυτό το σκηνικό, υλοποιώντας, τα ανωτέρω.

Με εκτίμηση,

Για την Οικολογική Συμπολιτεία του Μοριά,
Λάμπρος Μπούκλης
Περιφερειακός Σύμβουλος
Γραμματέας Περιφ. Συμβουλίου Πελοποννήσου
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου